14.03.2019

Johtamisjärjestelmä on toimimattomana kuin vaatehuoneen lattialla lojuva puntari. Sitä ei käytetä kertomaan todellista tilaa, ja sitten kun se tuskastuneena kaivetaan esiin, eivät tulokset ole sitä mitä haluttaisiin. Miten voisivatkaan olla, jos ei olla pidetty huolta siitä, että mitataan oikeita asioita, seurataan edistymistä ja varmistetaan, että tekijöillä on hallussaan tarpeeksi tietoja päämääristä.

 

Kuulostaako tutulta teidän yrityksessänne? Jos näin on, niin soita (045 234 9030)! 

 

Aloitetaan nyt, tai vasta 15.päivä. Siis jo huomenna!

 

Mari,

Johtamisjärjestelmien Patarouva

 

 

 

 

 


21.02.2019

Parhaimpia päätöksiä ovat tehdyt päätökset.

Tälle ajatukselle löytyy laaja kannattajakuntansa. Miten sitten tiedät mitkä päätökset ovat teidän organisaatiollenne ne tärkeimmät? Siitä sinua auttavat kaksi suurinta opettajaa: Kokemus ja Kokeilu. Kumpikaan ei ilman toistaan pärjää. Älä kuitenkaan turhista hätäänny, sinä olet kuitenkin teidän organisaation parhaimpia osaajia, kuten muutkin teillä töissä olevat. Pohjat on jo rakennettu, nyt vain kääritään hihat ja aloitetaan työt!

 

Mihin haluatte päästä?

 

Mari,

Johtamisjärjestelmien PataRouva

 


7.2.2019

 

Viime aikoina on saatu huomata nostetta johtamisjärjestelmien arvostuksen kohdalla. Eikä vähiten siitä syystä, että on pystytty huomioimaan suora yhteys hyvän johtamisen ja organisaation tuloksentekokyvyn välillä. Tässä työssä ovat ansiokkaasti tuloksia esiin tuoneet nelikkö Ahonen-Aura-Hussi-Ilmarinen, joiden pitkäkestoinen tutkimus on viimeisimmässä julkaisussaan saanut eurot näkyviin. Nyt viimeistään on syytä havahtua siihen, miten paljon merkitystä onkaan sillä että henkilöstö tulee huomioitua muunakin kuin välttämättömänä kulueränä.

Pääsääntöisesti aina on tuotantokoneistolla huoltosuunnitelma, mutta miten on sen ainoa laita joka pystyy synnyttämäään uutta? Onko Henkilöstön Huoltosuunnitelma millä tolalla? Tästä ainoasta resurssistasi voit odottaa suurempaa kuin mitä olet sopimussuhteen alussa saanut käyttöösi, mutta vain siinä tapauksessa että olet siihen myös omalta osaltasi panostanut. Katso peiliin, mikä on sinun tilanteesi?

Ei hätää, tämä on korjattavissa. Soita, niin jutellaan :)

 

 


28.10.2018

 

Toiminto kuin toiminto rakentuu erilaisista osasista. Jokaisen tulee hoitaa oma osuutensa, jotta lopputulos on halutunlainen. Aamiainen munakokkelilla jossa on sokeri suolan sijaan ja selkeästi liian lyhyt paistoaika ei täytä odotuksiaan. Ei vaikka muuten olisi puhtaat ravintolatilat ja hyvää kahvia. Aamupala oli huono, tällä ajatuksella poistutaan ovesta päivän puuhiin.

Jotta tältä vältytään on ravintolan henkilökunnan oltava koulutettua, valmistukseen on oltava tarpeellinen aikavaraus ja valmistusaineiden säilytysastioissa on oltava oikeanlaiset merkinnät sekä sovittu tapa astioiden täyttämiselle.

 

Samanlaista järjestelmällistä laadunhallintaa on pidettävä yllä missä tahansa tuotetta tai palvelua valmistavassa organisaatiossa. Kaikki alkaa kuitenkin siitä, että määritellään mitkä prosessit kyseisessä organisaatiossa ovat keskeisiä ja tarpeeksi paljon omassa hallinnassa. Esimerkiksi logistisiin ratkaisuihin voidaan kohdentaa usein puhtaasti talon sisällä tapahtuvien toimintojen tarkastelua taikka kuljetusyrityksen ympäristövalintojen arvottamista omassa hankintaprosessissa.

 

Seuraava askel yleensä on sen päättäminen, että missä laajuudessa prosessin osasia tullaan kuvaamaan. Tämä riippuu monestakin tekijästä, joista esimerkiksi prosessin kriittisyys usein painottaa ratkaisuja.

 


19.9.2018

 

Yksittäisenä toimena laadunhallinta ei yhdessäkään organisaatiossa toimi. Tai sen ei ainakaan pitäisi näin olla. Aivan kuten HR, niin myös QM jätetään toisinaan kuitenkin ajelehtimaan kuin laiva ilman kapteenia. Ja sen olemassaolo muistetaan vain silloin kun sertifikaatin voimassaoloaika on pian umpeutumassa, tai asiakas haluaa kuulla miten laadusta huolta pidetään.

 

Tämä on tilanne silloin kun asiaa ei ole vielä pidemmälle pohdittu.

 

En usko että yksikään markkinaehtoiselle kentällä toimiva pelaaja tekisi ehdoin tahdoin paskaa. Ellei sitten toimi lannoiteteollisuuden lohkolla. Jokaisella on aito pyrkimys tehdä sitä mitä on tullut luvanneeksi, ja pääsääntöisesti myös pitkäjänteisesti sekä voitollisesti.

 

Siinä kohtaa tulee laadunhallintajärjestelmä avuksi.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Our website is protected by DMC Firewall!